Feedback

Feedback

Czy zdarzyło Ci się kiedyś zjeść w restauracji niedobre lub zimne danie i nic nie powiedzieć? Hmm… mnie też? Dlaczego tak się dzieje, że przekazanie tak prostych informacji, w sposób miły, przyjazny, jednak wyrażający własne zdanie, jest tak trudnym doświadczeniem w naszym społeczeństwie?

Myślę, że dużo wspólnego z tym ma kilka zasad wychowania, które są nam wpajane od dziecka, a także brak nawyku do przekazywania, ale także przyjmowania informacji zwrotnej. I tu również odwołam się do doświadczenia, bo gdy taką informację przekażę, to odpowiedź „aha”, lub „no tak” dalej nic nie wnosi do sprawy.

Będąc ogromną fanką informacji zwrotnej, chcę się podzielić kilkoma ważnymi informacjami związanymi z przekazywaniem oraz otrzymywaniem informacji zwrotnej. Uważam, że stosowana w codziennym życiu może poprawić przywoływaną tu kilka razy obsługę w restauracjach, ale przede wszystkim może poprawić nasze życie. Spowodować, że bliscy przestaną się domyślać, co i jak chcemy. Mniej będzie sytuacji konfliktowych, gdy sprawy nie przeciągane, a wyjaśnione od razu rozwiążą się bez zbędnych emocji. To, aby życie bardziej wyglądało tak jak chcę, warte jest tej nauki!

Jak mówić? I jak przekazywać informację zwrotną?

Warto zwrócić uwagę, na fakt, ze informacja zwrotna zawsze odnosi się do sytuacji, zachowania, a nigdy do osoby. Czasami zachęcam do upewnienia się, że osoba, do której mówimy, chce taką informację uzyskać. Bo jak nie, to po co tracić czas i energię 😉

Przekazując informację warto stosować odpowiednie zdania czy wyrazy, które nie będą zamykały odbioru na naszą wypowiedź. Jak możesz się poczuć słyszeć:
„to jest okropne. Jak można, tak paskudnie coś przyrządzić?”, zamiast:

„dziękuję za posiłek, jednak nie do końca mi dziś smakowało. Mięso było przypalone i suche, a sałatka całkiem bez smaku, miałam wrażenie, że kucharz po prostu zapomniał ją doprawić.”

I pewnie taki sposób jest dłuższy, jednak zapewniam, że możliwość rzeczowej dyskusji znacznie się zwiększa po drugiej wypowiedzi. Co więcej, w drugiej mamy przekazane konkretne informacje, co spowoduje, że odbiorca wie o co chodzi. W pierwszej, nadawca tego komunikatu odbiera całkowicie możliwość poprawy zachowania drugiej stronie.

Podsumowując: przekazując informację zwrotną warto zadbać o dobór słów i język, tak aby nie urazić czy zdenerwować drugiej strony. Mówić o konkretach i podawać szczegóły. A przede wszystkim, przekazywać od razu, a nie czekać, aż sytuacja się powtórzy i nasze emocje przeszkodzą nam w rzeczowym i skuteczny komunikacie.

A jak przyjmować informację zwrotną?

Na pewno warto podziękować! Bez względu na formę czy jakość komunikatu, mówiący miał dobre intencje, chciał podzielić się z nami własnym zdaniem, zainwestował swój czas i energię. Dziękujemy za to, że ktoś chce jeszcze być z nami w relacji, prywatnej czy to zawodowej. Bo mówiąc nam o obszarach do zmiany, chce jej poprawy, a nie zakończenia. Gdyby całkiem odpuścił relację, to pewnie zniknął by od razu, nic nawet nie mówiąc.

Jednak z informacją zwrotną jest tak, że można ją przyjąć lub nie. Można podziękować i powiedzieć: „nie zgadzam się, ja ma inaczej.” ale z pewnością warto przemyśleć i zastanowić się. To zawsze warto!

Liczę, że więcej feedbacku w pracy i w domu, uczyni nas lepszymi, a pewnie trochę i milszymi ludźmi 😉


razy skomentowano