Ryzyko w biznesie

ryzko zmiana

Ryzyko w biznesie? Występuje zawsze. Jednak czasami w obawie przed nadmiernym ryzykiem powstrzymujemy się od działania.
Dziś chce przyjrzeć się bliżej grzechowi zaniechania.

Mądrzy przedsiębiorcy uczą się od innych. Innych mądrze podejmujących ryzyko i wychodzących poza swoją strefę komfortu. Jednak gdyby wszyscy podejmowali tylko skalkulowane ryzyko to o czym uczyli by się studenci zarządzania? Z pewnością teraz mogą usłyszeć o produktach Apple Lisa czy Power MacCube, modelu Edsel Forda produkowanego w odpowiedzi na luksusowe modele GM, czy słodszej wersji Coca Coli New Coke? Jednak poza nimi pewnie nikt o nich nie słyszał lub nie pamięta, bo to nietrafione i źle skalkulowane projekty, które skończyły się startami finansowymi.

A ja dziś chce zachęcać do podejmowania skalkulowanego ryzyka w oparciu o mocne przekonanie o tym, że warto poszerzać rynki i dbać o odpowiednie osoby w swoim otoczeniu.

Coca cola powstała w 1886r. jednak po wielu latach sukcesów Robert Woodruff dalej był niezadowolony. Robert Woodruff jest twórcą sukcesu Coca Coli, jednak w latach 30-tych ubiegłego wieku dalej chodzi po fabryce i pytał dlaczego idzie tak dobrze? W tym momencie podjął również decyzję o skonsolidowaniu raczkujących poza Stanami Zjednoczonymi biznesów związanych z CC i nadaniu im jednego kształtu. Ta decyzja została jednak zablokowana przez Radę Nadzorczą, która jako uzasadnieni podawała nadchodzący kryzys, widmo wojny wiszące na horyzoncie, załamania na giełdzie czy znaczący spadek wskaźników giełdowych.

Jednak Robert Woodruff miał nieodparte przekonanie, że teraz jest dobry czas na ekspansję. W Nowym Jorku założył więc odrębną firmę Coca Cola Export Company, która do 1973r. działała jako kompletni odrębny podmiot eksportujący Coca Colę poza Stany Zjednoczone. Tą decyzją Robert pominął Radę i rozpoczął export. Swój pomysł oparł na ludziach, którym ufał, gdyż w tamtych czasach przepływ informacji był znacznie wolniejszy niż obecnie. Miał zwyczaj mawiać do osoby wysyłanej poza Stany, aby zdobyła nowy rynek. Jedź tam i nie wracaj dopóki nie będziesz miał dobrego pomysłu jak rozwinąć biznes w tym kraju. Wiązało się to oczywiście z ogromnym poziomem zaufania i ten model zarządzania działał w Coca Coli przez lata.

Działania Coca Coli były bezprecedensowe i już w 1933r, gdy nadszedł czarny rok dla amerykańskiej giełdy, osiągnął szokujący wynik ponad 4,3mln dolarów. Co na tamte czasy było znaczącym osiągnięciem.

Przez lata wiele Firm w krytycznym momencie nie podejmowało ryzyka i zapłaciło za to bardzo wysoką cenę, z upadłością włącznie. Firma Xenox z lidera w swojej kategorii, w wyniku zaniechania wprowadzania nowości, została jedynie przeciętnym, choć znanym, dostawcą urządzeń kserograficznych. W latach 80-tych ubiegłego wieku upadło około 230 firm z 500 największych publikowanych w rankingu Fortune. Ich epitafium mogłoby brzmieć: tutaj leży firma, która nie podjęła ryzyka.

Podsumowując: podejmujcie ryzyko!, które jest spójne z dotychczas prowadzonym biznesem i może pomóc zwiększyć przychody, w oparciu o rzetelnie przeprowadzane kalkulacje. Dbajmy o to, aby nasze działania prowadziły do umacniania marki na rynku, zwiększania przychodu czy poziomu zadowolenia klientów, gdyż to wszystko w długim terminie buduje firmy, które przetrwają lata.

Powodzenia przy wychodzeniu ze swojej strefy komfortu!


razy skomentowano