530 396 893 hello@4change.pl

Nowy pracownik w dziale sprzedaży i obsługi klienta? Zastosuj metodę onboardingu 4C

37% Polaków deklaruje, że prawdopodobnie odejdzie z pracy w ciągu 12 miesięcy. Wśród osób, które nie przepracowały w nowej firmie roku, odsetek ten wzrasta do 47%. Lojalność pracownika jest dziś na wagę złota, bo kolejna rekrutacja to dla firmy stracony czas i dodatkowe koszty. Jak budować lojalność handlowca, który akurat został zatrudniony? Odpowiedź brzmi – od pierwszego dnia jego pracy, a nawet wcześniej. I pomoże Ci w tym model onboardingu 4C.

Onboarding 4C – na czym polega 

Autorką idei onboardingu 4C jest amerykańska ekspertka zarządzania zasobami ludzkimi – Talya Bauer. Chciała ona opracować spójny i uporządkowany model wdrożenia nowego pracownika we wszystkie obszary funkcjonowania firmy. Zarówno te formalne związane z dokumentacją czy procedurami, jak i nieformalne związane np. ze zwyczajami panującymi w organizacji.

Talya Bauer podzieliła więc wszystkie działania onboardingowe na 4 grupy:

  • Compliance

Są to wszelkie formalności związane z przyjęciem nowego pracownika – sprawy kadrowe, zapoznanie z regulaminami i zasadami, dostarczenie niezbędnych dokumentów itp.

  • Clarification

To szczegółowe omówienie zasad funkcjonowania firmy/zespołu, zasad rozliczania, zakresu obowiązków, celów i oczekiwań wobec nowego pracownika.

  • Culture

W tym obszarze pracownik poznaje wizję, misję i wartości firmy oraz kulturę organizacyjną firmy.

  • Connection

Ta część dotyczy relacji panujących w zespole – kto jest kim w zespole, kto z kim pracuje, kto czym się zajmuje w zespole (także nieformalnie). 

Onboarding 4C w dziale sprzedaży

W jaki sposób zastosować model onboardingu 4 C dla pracowników działu sprzedaży i obsługi klienta? Oto jakie działania możesz zaplanować w poszczególnych obszarach:

  • Compliance
    • Podpisanie umowy.
  • Dostarczenie dokumentów kadrowych – kwestionariusz osobowy, dostarczenie dyplomów, certyfikatów, badań lekarskich.
  • Zamówienie wizytówek i identyfikatora.
  • Przygotowanie miejsca pracy.
  • Konfiguracja dostępów do CRM-u i skrzynki mailowej.
  • Szkolenie BHP.
  • Clarification
  • Zapoznanie ze standardami pracy – wyjaśnienie zasad wynagradzania, terminów płatności, schematów pracy.
  • Zapoznanie z kartami produktu i skryptami rozmów.
    • Zapoznanie z instrukcjami (np. użytkowania sprzętu).
  • Omówienie celów sprzedażowych, KPI oraz zasad oceny pracownika.
  • Culture
  • Przesłanie culture book lub welcome pack, czyli podstawowych informacji o firmie.
  • Spotkanie online na temat wizji, misji i wartości firmy.
  • Prezentacja kluczowych usług, produktów i otoczenia rynkowego.
  • Omówienie nieformalnych zasad panujących w firmie, np. dress code, wyjścia po pracy, celebracja świąt i urodzin.
  • Connection
  • Przesłanie firmowego newslettera, który przedstawia pracowników.
  • Wysłanie do wszystkich pracowników informacji o nowej osobie. 
  • Wysłanie zdjęcia całego zespołu z podpisanymi imionami. 
  • Nagranie filmu powitalnego.
  • Dołączenie do komunikatorów firmowych. 
  • Zapoznanie z osobą, która będzie pełniła funkcję Buddy. 

Preonboarding – zanim kandydat zacznie pracę

Czy działania onboardingu 4C powinny zacząć się od pierwszego dnia pracy nowozatrudnionej osoby? Nie! Tayla Bauer podkreśla, że dobry onboarding zaczyna się wcześniej – na etapie między zakończeniem rekrutacji a formalnym zatrudnieniem pracownika. Ten etap to preonboarding.

Preonboarding to czas, kiedy osoba wyłoniona w rekrutacji ma najwięcej pytań i wątpliwości. Czy zatrudnienie w tej firmie to dobra decyzja? Jak odnaleźć się w nowym zespole? Czy trzeba będzie „dogrzebywać się” do wszystkiego samodzielnie czy ktoś mi pomoże? Celem preonboardingu jest zniwelowanie tych obaw. Nowy pracownik ma od pierwszej minuty w pracy czuć się częścią firmy i komfortowo wejść w swoje obowiązki. 

Jakie zadania możesz zaplanować na etapie preonboardingu? 

  • Zamówienie wizytówek i identyfikatora.
  • Przygotowanie miejsca pracy.
  • Omówienie celów sprzedażowych.
  • Przesłanie culture book lub welcome pack.
  • Prezentacja osób w zespole.

I na koniec istotna rzecz – w onboardingu najważniejszy jest CZŁOWIEK ze swoimi potrzebami, obawami, oczekiwaniami. I to nie tylko człowiek wdrażany do pracy. Onboarding to stresujący moment także dla obecnych pracowników. Dlatego łącz formalności i merytorykę z budowaniem relacji i dobrą zabawą.

 

Chcesz lepiej poukładać proces rekrutacji i onboardingu w swojej firmie? Zapraszamy na konsultacje. Skontaktuj się z nami i porozmawiajmy o współpracy. 

 

Kliknij i zadzwoń