530 396 893 hello@4change.pl

Zrzut-ekranu-2022-09-8-o-21.39.10Przeczytasz w 5 minut

W obszarze tematycznym związanym z Diversity&Inclusion często pojawia się wątek uprzedzeń i stereotypów. Uprzedzenia to nasze własne błędy poznawcze pojawiające się w procesie przetwarzania informacji na temat nas samych oraz innych osób. Są̨ często błędnie utożsamiane ze stereotypem, czyli generalizacją, uogólnieniem na podstawie, której przypisujemy osobom lub grupom określony zestaw cech i zachowań. Na ilość i rodzaj stereotypów jakimi posługujemy się na co dzień największy wpływ ma kultura w jakiej funkcjonujemy, proces socjalizacji, najbliższe otoczenie społeczne i nasze osobiste doświadczenia.

Największym wyzwaniem w walce ze stereotypami jest ich trwałe i bardzo uproszczone wyobrażenie,a więc nie zachęcające do głębszego zastanowienia czy pracy nad nimi. Zatem jeśli dorastaliśmy w domu, w którym pracował zawodowo tylko ojciec, a domem zajmowała się matka, to te asocjacje utrwalają się i pozostają bardzo silne do momentu, kiedy świadomie nie zaczniemy ich przepracowywać.

Nieświadome uprzedzenia nie są zatem tym samym czym są stereotypy, choć mogą z nich czerpać. Bazując na zakorzenionych głęboko w świadomości przekonaniach, możesz nieświadomie przyjmować określone – pozytywne lub negatywne – nastawienie wobec współpracowników czy określonych grup. Ludzki mózg uwielbia „myśleć na skróty”, w czym twój nie jest wyjątkiem i dlatego tak ważna jest refleksja nad własnymi mechanizmami.

Jeżeli w tym momencie pomyślałeś/aś „Mnie to nie dotyczy” wykonaj krótki test poniżej polegający na szczerych, opartych na refleksji, odpowiedziach.

Zrzut-ekranu-2022-10-12-o-20.55.52-300x8

Zrzut-ekranu-2022-10-12-o-20.56.25TEST Czy na co dzień kieruję się uprzedzeniami i stereotypami?

Odpowiedz TAK lub NIE na poniższe pytania i policz udzielone w każdej kategorii odpowiedzi.

Udzielaj odpowiedzi szczerze, w oparciu o własne doświadczenia, myśli i zachowania, nie zastanawiając się jaka jest „politycznie poprawna” odpowiedź.

 

  1. Czy zdarzyło Cię się kiedykolwiek w pracy ocenić klienta po pozorach czy pierwszym wrażeniu?
  2. Czy niemodnie ubrana starsza pani nie zdecyduje się na drogi samochód?
  3. Czy młody, modnie ubrany człowiek jest dla Ciebie synonimem dokładności i rzetelności w pracy?
  4. Czy każdy Millenials jest narcystyczny i roszczeniowy?
  5. Czy osoba pochodząca z Ukrainy może być lojalnym pracownikiem?
  6. Czy osoba upośledzona umysłowo może pracować zawodowo i zarabiać?
  7. Czy kobieta w wieku po 58 roku życia może wnieść coś wartościowego w pracę Twoje zespołu?
  8. Czy mężczyźni mają umysły bardziej analityczne od kobiet?
  9. Czy warto zatrudniać osoby po 50tce, skoro są już nieelastyczne i trudno im się uczyć?
  10. Czy możesz pracować w zespole z osobą o odmiennej orientacji seksualnej?
  11. Czy możesz pracować z osobą o bardzo wyraźnych, momentami skrajnych poglądach politycznych?
  12. Czy wszyscy czarnoskórzy pracownicy są leniwi?
  13. Czy młoda matka jest mało skoncentrowana na pracy, bo ma w głowie tylko sprawy związane z dzieckiem?

 

Jeżeli na jakiegokolwiek z pytań odpowiedziałeś/aś TAK oznacza to, że ulegasz jednemu z przekonań ograniczających, które utrudniają Ci w otwarty sposób współpracę oraz korzystanie z możliwości współdziałania z różnorodnymi ludźmi. Stereotypy wpływają na sposób postrzegania przez nas rzeczywistości i sposób reakcji. A te, które nastawiają Cię w negatywny sposób do osoby oraz fakt, że „wrzucasz ją do jednego worka” z tysiącami innych ludzi może być krzywdzące i niesprawiedliwe. Ważne jest, aby mieć świadomość przez jaki pryzmat patrzymy na inne osoby i czy nie utrudnia nam to oceny sytuacji oraz możliwości, jakich z niej wypływają.

Jeżeli odpowiedziałeś NIE na wszystkie powyższe to Brawo! Masz świadomość i wiesz, że myślenie stereotypowe może wpływać na współpracę z innymi ludźmi.

Zrzut-ekranu-2022-10-12-o-20.55.52-300x8

Istnieją stereotypy różnego rodzaju i nawet jeśli mają one pozytywny wydźwięk, np. stereotypy o tym, że Polacy są bardzo gościnni, a Włosi są świetnymi kucharzami, to są one zawsze nadmiernym uproszczeniem, co wiąże się z tym, że mogą być dla kogoś krzywdzące.

Kilka powyższych pytań w prosty sposób uświadamia Nam w jak wielu sytuacjach prywatnych i zawodowych działamy na „autopilocie” opartym o głęboko zakorzenione uprzedzenia i stereotypy. A to z kolei uniemożliwia Nam czerpanie z pełnej palety możliwości i różnorodnych perspektyw, które w znaczący sposób mogą wpłynąć na efektywność naszej pracy i wzbogacić nasze życie.

Tylko świadoma refleksja dokonana samodzielnie lub z pomocą grupy np. w trakcie aktywnych warsztatów otwartych na szczerą wymianę poglądów między współpracownikami na różnorodne kwestie wskazane przez trenera lub samych uczestników, może uświadomić nam jak wiele możemy czerpać od innych i sami dawać, pod jednym warunkiem – otwarcia się na różnorodność.