530 396 893 hello@4change.pl

Każdy w życiu sprzedaje, warto zatem zdać sobie sprawę, że każda rekrutacja to nic innego jak specyficzny proces sprzedaży. Pracodawca będzie płacił za wartość jaką dodajesz do każdej godziny swojej pracy. Im drożej będziesz potrafił sprzedać swój czas i kompetencje na rynku, tym większy komfort życia zdobywasz.

Ważne jest, aby dostrzec, że udział w procesie rekrutacji to jeden z najciekawszych procesów sprzedażowych. Do rozmów siadają dwie strony, gdzie jedna poszukuje właściwej osoby, a druga możliwości zatrudnienia.

 „Jak nie wiesz, gdzie idziesz, to nie wiesz, gdzie dojdziesz”

Jednym z najtrudniejszych etapów poszukiwania pracy jest etap…przygotowania się do tego procesu. Aktualnie na rynku są setki ofert pracy. Różne organizacje poszukują pracowników, kusząc nie tylko wynagrodzeniem, ale również dodatkowymi benefitami pracowniczymi, dobrą atmosferą i możliwościami rozwoju. Zanim zdecydujesz się podpisać dokumenty, zastanów się w jakiej organizacji, w jaki sposób i z kim chcesz pracować. W pracy spędzamy min.  40 godzin tygodniowo, często wydatkując większość energii życiowej na realizację zadań z nią związanych. Warto zatem zadbać o to, żeby wydatkować ją w sposób zgodny z naszymi wartościami, potrzebami i możliwościami.

POMOCNICZA LISTA PYTAŃ PRZY WYBORZE MIEJSCA PRACY:

  1. JAK DUŻO CZASU CHCĘ ZAINWESTOWAĆ W PRACĘ?
  2. CO WIEM O KULTURZE ORGANIZACYJNEJ I WARTOŚCIACH FIRMY, DO KTÓREJ APLIKUJĘ?
  3. CZY JESTEM GOTOWY/A DO WYJAZDÓW SŁUŻBOWYCH?
  4. W JAKICH BRANŻACH MOGĘ I CHCĘ PRACOWAĆ?
  5. JAKIE MAM PREDYSPOZYCJE? JAKIE SĄ MOJE MOCEN STRONY?
  6. Z JAKIMI OSOBAMI/KLIENTAMI LUBIĘ I CHCĘ PRACOWAĆ?
  7. W JAKICH OBSZARACH NOWE MIEJSCE PRACY POZWOLI MI SIĘ ROZWINĄĆ?

Ofertowanie, czyli jak zaciekawić odbiorcę i sprawić, by chciał więcej

Kolejnym ważnym krokiem jest ofertowanie, czyli wysyłanie swoich dokumentów aplikacyjnych do konkretnych firm.

Najważniejszym dokumentem aplikacyjnym jest Curriculum Vitae. Życiorys jest dokumentem, który opisuje Twoje doświadczenie zawodowe, sukcesy, ale pokazuje również jakim jesteś człowiekiem. To w jaki sposób zaprezentujesz siebie może determinować pozycję negocjacyjną, która zajmiesz w kolejnych etapach. Najważniejsze – bądź elastyczny i przygotuj kilka wersji swoich CV dopasowując je do treści ogłoszeń, na stanowiska które aplikujesz.

Pamiętaj, że osoba rekrutująca ma czasami kilkanaście sekund, aby podjąć decyzję jak dalej zakwalifikować twoje CV. Pomóż zatem osobie rekrutującej zauważyć to, co najważniejsze. Jeżeli Twoim atutem jest np. doświadczenie zawodowe zaprezentuj je tak, aby zwracało uwagę rekrutera. Opisz główne obowiązki, pochwali się sukcesami, ale także opisuj branżę czy podawaj szczegóły, które mogą wpłynąć na decyzję osoby dokonującej selekcji.

! UNIKAJ !

W przypadku, gdy aplikujesz na stanowisko np. Specjalista ds. obsługi klienta, a w opisie zawartym na początku dokumentów aplikacyjnych wpiszesz: doświadczony psycholog, może to nie przekonać rekrutera do kontynuacji procesu rekrutacji w Twoim przypadku.

Pierwszy kontakt, czyli pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz

Bez względu na to, czy bierzesz udział w standardowej rozmowie rekrutacyjnej czy assessment center bądź sobą. Prezentuj się z jak najlepszej strony, myśl, co powiedzieć, aby wyeksponować swoje atuty (przygotuj się wcześniej do tego etapu).  Daj szansę osobie rekrutującej zatrudnić Cię poprzez udzielanie wyczerpujących, ale konkretnych odpowiedzi na zadawane pytania, aktywny udział w ćwiczeniach lub zadaniach, uśmiech na twarzy a także najważniejsze, okazywanie zainteresowania ofertą pracy i chęcią jej otrzymania.

W sytuacji, kiedy bierzesz udział w kilku procesach, kontynuuj je i walcz do końca. Potraktuj to jako ciekawe doświadczenie oraz komfort wyboru tego, co jest dla ciebie najlepsze, śmiałych negocjacji wynagrodzenia czy dodatkowych świadczeń. Wyciągaj wnioski i ucz się przy każdej okazji. Kiedy twoją kandydatura zostanie odrzucona, dopytuj o powody i na podstawie otrzymanych informacji, wprowadź zmiany na etapie przygotowania się do kolejnego procesu.

Warto inwestować czas, wysiłek i energię w procesy rekrutacji do firm, w których naprawdę chcesz otrzymać pracę. Pamiętaj jednak, że idąc na spotkanie do firmy marzeń warto mieć już za sobą kilka innych doświadczeń „na rozgrzewkę”, które przygotują Cię do tego najważniejszego doświadczenia.

Finalizacja, czyli sprzedawaj drogo!

Wszystkie etapy rekrutacji poszły zgodnie z Twoim planem. Otrzymałeś ofertę pracy i teraz zaczyna się czas negocjacji, do którego także warto być przygotowanym. Duże koncerny pozostawiają dają z reguły mniejszą możliwość negocjacji w zakresie wynagrodzenia, warunków czy narzędzi pracy. Jednak prowadząc rozmowy z mniejszą firmą jest to możliwe. W takich firmach często właściciel czy prezes bierze bezpośredni udział w procesie zatrudniania i możliwości tam są znacznie większe.

Faza negocjacji świadczeń i wynagrodzenia to moment, gdzie spotykają się dwa odmienne spojrzenia, Ty oczekujesz jak najwyższego wynagrodzenia, a większość pracodawców chce zapłacić jak najmniej. To, co zawsze pomaga, to przygotowanie. Sprawdź, ile średnio zarabia się na podobnym stanowisko, poszukaj informacji w internecie oraz przez znajomych. Dodatkowo uruchom swoje kontakty, które mogą opowiedzieć o firmie i możliwościach, a tym samym pomóc w takiej rozmowie. Bądź przygotowany do podania swojego oczekiwanego wynagrodzenia – mierz wysoko (ale realnie w odniesieniu do widełek rynkowych), wiedząc jednocześnie, że ta kwota może ulec negocjacji. Pamiętaj także aby znać swoje minimum, poniżej którego zarobki nie pokryją twoich stałych miesięcznych wydatków. Nie zapominaj również, że wartości dodane, czyli praca w określonym środowisku, benefity, możliwość rozwoju czy awansu są czasami bezcenne w drodze do realizacji ambitnych celów rozwojowych i czasami „kilka procent „więcej na wynagrodzeniu nie jest warte tego, czego oczekuje pracodawca. Sprawdź, gdzie jest Twoja granica, ale pamiętaj, że marzenia nie mają ceny, więc „Celuj w księżyc, bo nawet jeśli nie trafisz, będziesz między gwiazdami”.

Powodzenia!

 

 

 

 

Kliknij i zadzwoń